Marketing międzynarodowy może kojarzyć się z Coca-Colą i McDonaldem, ale to dzięki marketingowi polskie przedsiębiorstwa są obecne na rynkach zagranicznych. Polacy świetnie sobie poradzili na Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej w RPA w 2010 roku. Nie byli to co prawda piłkarze, ale polska firma Nowy Styl Group, która wyposażyła w krzesełka dwa stadiony: "Green Piont" w Kapsztadzie i "Mbobmela" w Nelspruit. Polskie przedsiębiorstwo Fakro zajmuje drugą pozycję na światowej liście producentów okien dachowych. Od 2009 roku polska marka Inglot jest stałym elementem krajobrazu nowojorskiego Times Square. Polskie buty Gino Rossi można kupić nie tylko w Europie - od Niemiec przez Czechy po Łotwę i Ukrainę - ale także w salonie firmowym w Wietnamie.
W marketingu międzynarodowym bardzo duże znaczenie ma znajomość kultury i obyczajów panujących na rynkach zagranicznych. Campbell Soup Company - producent zup w puszkach działający na wielu międzynarodowych rynkach dostosowuje smaki swoich potraw do lokalnych gustów. W Meksyku można kupić ostrą zupę z poblano (odmiany papryczek chili), w Chinach - zupę z kaczych żołądków lub rukwi wodnej. Wśród najlepiej sprzedających się zup w Australii jest natomiast zupa z dyni. W Japonii bardzo szybko do podstawowej linii produktów dodano zupy rybne. Dzięki takim dostosowaniom firma odniosła międzynarodowy sukcesy.
Marketing międzynarodowy pozwala przedsiębiorstwom na zaspokajanie potrzeb i pragnień konsumentów z rynków zagranicznych. Prowadzenie działań marketingowych za granicą jest z kilku powodów bardzo wymagającym zadaniem. Przede wszystkim nowe, zagraniczne otoczenie zazwyczaj znacznie różni się od warunków panujących na rynku krajowym. Niektóre uwarunkowania w kraju (w szczególności czynniki kulturowe) są przyjmowane za oczywiste i wynikają z wiedzy oraz doświadczenia marketerów. Wiedzę tę jednak rzadko można wykorzystać za granicą, z uwagi na różne tradycje panujące w poszczególnych krajach. Dodatkowo środowisko międzynarodowe jest bardzo złożone, wiele czynników jest od siebie uzależnionych, a zmiany otoczenia mogą przebiegać bardzo gwałtownie. Za granicą pojawiają się też nowi konkurenci. Wejście firmy na rynki zagraniczne może również wymagać zmiany struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, w tym także działów odpowiedzialnych za marketing.
W marketingu międzynarodowym firma podejmuje decyzję, w jakich krajach szukać odbiorców produktów oraz jaki sposób wejścia na rynek będzie najlepszy - eksport, franchising, utworzenie spółki zajmującej się dystrybucją, wybudowanie od podstaw zakładu produkcyjnego czy może jeszcze inna strategia. Marketing międzynarodowy, tak jak marketing na rynku krajowym, wymaga od przedsiębiorstwa poznania potrzeb potencjalnych konsumentów, dobrania odpowiedniego produktu, skalkulowania jego ceny, wyboru sposobu dystrybucji oraz przygotowania promocji. Jednak wszystkie te działania rozpoczynają się od przekroczenia granicy, za którą marketrów często spotyka zupełnie inna rzeczywistość, gdzie liczą się nie tylko umiejętność dostosowania do nowych warunków, ale także wyczucie sytuacji i kreatywność.
Coraz silniejsze umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja powodują, że zwiększa się liczb przedsiębiorstw, które oferują swoje produkty w wielu krajach. Zatem wiedza o marketingu międzynarodowym może być wykorzystywana przez firmy z różnych branż. Co więcej, są to zarówno małe przedsiębiorstwa krajowe, chcące podbijać rynki zagraniczne, jak i wielkie korporacje transnarodowe obecne na naszym rynku. Specjaliści zajmujący się marketingiem międzynarodowym mogą również pracować w agencjach konsultingowych, instytucjach sektora publicznego i organizacjach non-profit. Wiedza i umiejętności z zakresu marketingu międzynarodowego są także bardzo przydatne w zakładaniu i prowadzeniu własnej firmy, szczególnie, gdy jej właściciel jest otwarty na wyzwania płynące z rynków zagranicznych.
Przedmioty kierunkowe
- Analiza zachowań konsumenta
- Audyt marketingowy
- Instytucje rynkowe
- Komunikacja marketingowa
- Marketing międzynarodowy
- Marketing społeczny
- Modelowanie marketingowe
- Współczesne koncepcje marketingu
Przedmioty specjalnościowe
- Międzynarodowe badania marketingowe
- Międzynarodowe Public Relations
- Rynek Unii Europejskiej
- Finanse i rachunkowość międzynarodowa